tumblr analytics

31-12-06

2006 - Myspace en youtube

myspace-grp3-1206Heel wat groepen zijn het voorbije jaar dankzij myspace populair geworden: panic! at the disco, lily allen en the arctic monkeys. Kindamuzik onderzocht de trend en het resultaat hiervan kunt u hier lezen...

Enkele fragmenten:
Een revolutie?
De opkomst van een netwerk als MySpace verandert de rol die platenlabels spelen. Traditionele A&R en grote PR-budgetten moeten hun meerdere erkennen in de macht van de muziekliefhebber zelf. Die schakelt, geholpen door een wijdvertakt netwerk van MySpacevrienden, met soms onnavolgbare snelheid van de ene hete band naar de volgende hype. De tijd van het groots en succesvol lanceren van een nieuwe band lijkt aan de basis, bij het tienerpubliek, voorbij. Het publiek maakt of breekt voordat het zover is zelf al.

YouTube
Ook wat livemuziek betreft, speelt het internet een grote rol. Bootlegs hoef je niet meer stiekem te kopen uit een doos onder de toonbank, de rol van de beruchte Italiaanse bootleglabels is uitgespeeld, wanneer je het concert van eergisteren via tig netwerken in huis kunt halen. Een nog grotere factor is YouTube waarop sinds 2005 filmpjes die met steeds geavanceerder wordende mobiele telefoons (en soms beter materiaal) geschoten zijn geplaatst worden. YouTube stelt bands bovendien in staat om onafhankelijk van de geijkte clipzenders gezien te worden. Niet alleen via bootlegfilmpjes, maar ook in de vorm van eigen video’s. The Dresden Dolls zetten een zelfgemaakte videoclip op YouTube omdat het label gezien de verkoopcijfers van de laatste plaat een nieuwe professionele clip niet wil financieren. Score: ettelijke honderdduizenden kijkers.

Dat de fans directer dan ooit in contact kunnen komen met artiesten en de macht van een onlinehype onderkend wordt, geldt als één van de belangrijkste verdiensten van MySpace en YouTube waarvan we in 2006 de eerste briljante megasuccessen hebben gezien.

 

De commentaren zijn gesloten.